Vader moet omgangsregeling nakomen
25-11-2010
De rechtbank in Amsterdam heeft bepaald dat de vader van een kind niet alleen recht heeft op omgang met zijn dochter, maar dat hij ook verplicht is om de vastgestelde omgangsregeling na te komen. In principe heeft elke (gescheiden) ouder recht op omgang met zijn kind. Alleen in uitzonderlijke situaties kan een rechter in het belang van het kind bepalen dat een van de ouders geen omgang met zijn kinderen mag hebben.
Geschillen over omgangsregeling
De meeste geschillen over een omgangsregeling ontstaan als de ene partner (vaak de vader) omgang of meer omgang met zijn kinderen wil, terwijl de andere partner (vaak de moeder) aan dit verzoek geen gehoor wil geven. Maar de rechtbank in Amsterdam moest enige tijd geleden beoordelen hoe het zit in het geval de vader een vastgestelde omgangsregeling niet wilde nakomen.
Het ging om een man en een vrouw die gescheiden waren en waarbij een omgangsregeling door de rechter was vastgesteld. Op grond van deze regeling zou de vader zijn 12-jarige dochter een weekend per veertien dagen en de helft van alle vakanties en feestdagen bij zich hebben.
Man beroept zich op slechte financiële situatie
Op enig moment komt de man de omgangsregeling niet meer na. Volgens hem is zijn financiële situatie zo slecht, mede door de alimentatie die hij moet betalen, dat hij zich de omgangsregeling met zijn dochter simpelweg niet kan permitteren.
De vrouw laat het hier niet bij zitten en start een kort geding procedure waarin zij aanvoert dat de omgangsregeling niet alleen een recht van de man is, maar ook van de dochter. Volgens de vrouw is de opvoeding en verzorging van hun dochter een gedeelde verantwoordelijkheid van beide ouders. De vrouw geeft verder aan dat zij in problemen komt nu de man de omgangsregeling niet nakomt. Als alleenstaande moeder moet zij én een inkomen verdienen én voor haar dochter zorgen.
Omgangsregeling is recht én plicht
De rechter stelt de vrouw volledig in het gelijk. De man heeft volgens de rechter niet alleen recht op omgang met zijn dochter, maar ook de verplichting haar te verzorgen en op te voeden.
De man werd dan ook veroordeeld om de vastgestelde omgangsregeling na te komen. Doet hij dit niet, dan zal hij de vrouw 250 euro moeten betalen voor elk weekend en 1.000 euro voor elke vakantie dat hij de regeling niet nakomt.
« Terug naar overzicht artikelen
Auteur:
Uw reactie:
Reacties:
-
19-05-2013 | 21:06
N.A. HoijtinkIk zou het zeer op prijs stellen als Mr Van Gelderen dit bericht zou verwijderen/recitficeren.
Als vader die te maken kreeg met een door de moeder eenzijdige doorgevoerde verhuizing van de kinderen, lees kindontvoering, ineens goldt de wet voortgezet ouderschap na scheiding niet meer. Toen ik instemde met hoofdverblijf bij moeder in ruil voor een fatsoenlijke omgangsregeling, kreeg ik achteraf nul op rekerst. Toen ik alle goederen van kinderen, moeder, en zelfs zaken af gaf die mijn bezit waren in ruil voor omgang, kreeg achteraf ik nul op rekest. Toen moeder jarenlang slechts instemde met een onmogelijke omgangsregeling of omgangsregelingen die ik niet wilde, kreeg ik nul op het rekest.
Nu ik ook opgang opgegeven heb, vecht zijn het ouderlijk gezag aan. Ook nu zal ik weer nul op rekest gaan krijgen.
In de woorden van mijn ex: zo niet-dan niet.
Rechters, advocaten, raad voor de kinderbescherming huilen krokodillentranen bij familiedrama's maar wassen hun handen in onschuld. Die familiedrama's zijn wel degelijk het gevolg van het niet handhaven van EvrM, IvrK, en het verlies van ouders van hun eigen kinderen met volledige hulp en toestemming van diezelfde instanties 'in het belang van het kind'.
Moeder mogen alles roepen,hoeven nergens bewijs voor te leveren, en ieder verweer van vader geeft blijk van schuld of in hun termen 'zich negatief uit laten over moeder'. En zo wordt gewoon alles in het voordeel van moeder beslist.
Vaders hebben geen rechten, nooit gehad, en zullen ze nooit krijgen. Van de vier advocaten die ik gehad heb weigerden alle advocaten in beroep te gaan en op te komen voor de rechten van vaders. Maar als moeder in beroep wilt, heeft zij kennelijk een leger advocaten achter de hand. Slechts een handjevol moeders willen vaders een fatsoenlijke omgangsregelingen gunnen, maar wel op haar voorwaarden.
Dit is rechtspraktijk achter gesloten deuren, en als deskundig advocaat dient mevrouw Van Gelderen dit te weten. -
10-04-2013 | 20:15
franciscaik ben alleenstaande ouder,.
en mijn ex komt al jaren steeds opnieuw de samen gemaakte afspraken niet na. elk jaar is er wel een nieuwe smoes om het even simpel te zeggen. financieel niet haalbaar haar steeds op te halen. (vader is in ander stad gaan wonen) persoonlijke en spygologiesche problemen waardoor hij het er even niet bij kan hebben... afspraak/verjaardag bij vrienden die net in zijn weekend vallen... en wanneer hij een periode wel de afgesproken dagen na komt is hij steeds opnieuw te laat met of ophalen of weg brengen... als ik daar wat van zeg,. is reactie dat ik dan dus moet zorgen dat ik voor mijzelf en mijn dochter geen afspraken rond die tijd moet maken... (dus rekening houden met paar uur verschil in haal/breng tijden. jaren steeds opnieuw geprobeerd maar het houd nu voor mij toch echt wel op. dit is namelijk erg vervelend aan het worden. niet alleen lastig voor mij, maar ik vind het ook schadelijk voor mijn dochter... dus ik heb gezecht dat ik bezoekregeling tijdelijk stop zet... de gemaakte afspraken zijn altijd door ons beide mondeling gedaan zonder tussenkomst van rechtbank,. vooral omdat ik dit belangrijk vond voor mijn dochter. vader heeft haar erkend maar geen gezag, en betaald verder ook geen alementatie... hij wilt nu na 12 jaar via rechter omgang regelen,. hoe ligt zijn kans? ik neem aan dat bij steeds niet nakomen afspraken zelfs bezoek regeling die via rechter gemaakt zou zijn dus stopgezet mag worden, dus onder deze omstandigheden ook,? en als hij rgeling zou krijgen, is er dan voorwaarde mogelijk als 6 maand proef waarin hij dus niet mag afbellen of te laat komen? -
04-01-2013 | 14:28
lisetteben 3 jaar geleden gescheiden en heb toen samen met mijn ex een ouderschapsconvernant laten opstellen met een omgangsregeling door de weeks zijn onze kinderen bij mij(moeder)en iedere vrijdagavond de hele zaterdag en om de week de zondag zijn ze bij hem,nu wil hij daar verandering in brengen en heeft dat al met de kinderen overlegd zij hebben onder druk natuurlijk ja gezegd ik ben het er niet mee eens want ik zie nu veel onrust met school ed.wat kan ik nu doen???help me want ik weet me geen raad kids zijn 12 en 10jaar oud.
-
13-11-2012 | 20:28
Annemiekewerndly@hotmail.comIk ben een gescheiden moeder van twee kinderen.Een zoontje van 5en een dochtertje van 2 jaar. De afgelopen twee jaar is vader bijna niet op komen dagen.na veel recht zaken heeft de rechter besloten dat om het weekend hij de kinderen komt halen.de laatste twee maanden gaat dat iets beter maar als het hem uit komt. In de regeling stond ook helft feest en vakantie dagen dat komt hij niet na..terwijl hij daar zelf via recht bank om heeft gevraagd. Hij weigerd om daar aan mee te werken terwijl zijn kinderen erom vragen.kan ik hier iets mee doen? Via de rechtbank?
Annemieke werndly. -
09-05-2012 | 15:21
SummerIk heb een vergelijkbare situatie dat de vader van mijn zoontje 2 jaar geleden beloofde dat hij er alles aan zou doen om een goede omgangregeling te treffen. Helaas na 3 x liep hij de kantjes er al af en na een pittig gesprek hebben we nooit meer iets vanaf hem gehoord. Wel betaald netjes de aimentatie. Ik heb het gevoel dat hem om mij gaat en persoonlijke dingen tussen ons als ouder niet los kan zien voor een een band met zijn zoon. Mijn zoon wil heel graag zijn vader zien voor mij is het ook een hele klus is heb nooit een weekje of weekendje rust en doe alles alleen wat veel druk geeft om dat ik de zorg met niemand kan delen. mijn zoontje huild er vaak om dat hij zijn vader erg mist. Ik weet ook niet wat ik moet uitleggen omdat ik geen idee heb wat de reden is. Na wat ik lees lijkt het erop dat ik hem wel tot omgang kan laten verplichten.
-
03-05-2012 | 10:52
Miranda CornelissenDe rechter heeft bepaald dat mijn dochter 1 zaterdag of zondag per 2 weken, helft van de feestdagen en 1 extra dag per vakantieweek van dochter naar haar vader gaat.
Vader komt de afspraken van geen enkele kant na en gooit mij het verwijt voor de voeten dat ik toch ook mijn alimentatie wil etc. Hij verschuilt zich steeds achter zijn werk en allerlei andere excuses.
Hoe kun je hier nu het beste mee handelen zonder dat het kind er de dupe van wordt? -
21-12-2011 | 12:20
ewoudBelachelijk gewoon dat een rechter op deze manier een uitspraak kan doen van te weinig info.
Zelf een jaar of drie gescheiden en met een omgangsregeling waarbij gezamelijk overleg wenselijk is.
Maar nu is dat juist het probleem dat de vader vroegtijdig overleg pleegt omwille an zijn twee kinderen.
Welnu de moeder weet elke keer weer op het laatste moment roet in het eten te gooien wegens frustraties waarbij de kinderen de dupe zijn.
Het punt waarin ik nu beland ben is om de omgangsregeling minder zwaar op te vatten en hier soepeler mee om te gaan en dus niet alle verplichtingen meer na te komen tot grote ergenis van de moeder van de kinderen.
Welnu,wie weet hoe ik hiermee om moet gaan,het word zo ondertussen ondragelijk en niet meer uitvoerbaar met de nodige dreigementen.
Een liefdevolle vader -
23-11-2011 | 00:41
RonaldHelemaal mee eens dat het eens goed is dat de vader wordt aangepakt !!
Dat een vrouw zoiets durft te zeggen ...Al die vrouwen die de vaders van hun kinderen frusteren door de kinderen te onthouden mogen daar wel gewoon mee wegkomen dan.
Als een man zijn kind te laat terugbrengt word hij daarop aangepakt maar andersom niet..
te triest voor woorden die geslachtsongelijkheid.... Bovendien als de vader gaat procederen is er alsnog kans dat ie geen omgangsregeling krijgt ondanks dat hij in het gelijk word gesteld...maar het is dan niet in het belang voor het kind als er te heftige emoties tussen de ouders zijn....
echt heel erg 1800 -
30-10-2011 | 23:50
jbeby@hotmail.nlWat te denken van het laatste stukje van de volgende regel die afkomstig is uit een beschikking van een omgangsregeling die de rechter heeft vastgesteld:
“Het is daarbij van groot belang voor een zo gunstig mogelijke ontwikkeling van de minderjarige dat beide ouders de minderjarige emotioneel toestemming geven om bij de andere ouder te zijn en de regeling nauwgezet nakomen zonder de minderjarige onder druk te zetten.”
"...zonder de minderjarige onder druk te zetten". Dus als het kind volgens moeder problemen heeft met de omgangsregeling en ze volgens haar haar kind onder druk moet zetten en moet dwingen om naar pappa te gaan, dan gaat het kind maar niet naar papa? Dan stelt de vastgestelde omgangsregeling toch ook niets meer voor?
-
30-10-2011 | 23:49
jbeby@hotmail.nlWat te denken van het laatste stukje van de volgende regel die afkomstig is uit een beschikking van een omgangsregeling die de rechter heeft vastgesteld:
“Het is daarbij van groot belang voor een zo gunstig mogelijke ontwikkeling van de minderjarige dat beide ouders de minderjarige emotioneel toestemming geven om bij de andere ouder te zijn en de regeling nauwgezet nakomen zonder de minderjarige onder druk te zetten.”
"...zonder de minderjarige onder druk te zetten". Dus als het kind volgens moeder problemen heeft met de omgangsregeling en ze volgens haar haar kind onder druk moet zetten en moet dwingen om naar pappa te gaan, dan gaat het kind maar niet naar papa? Dan stelt de vastgestelde omgangsregeling toch ook niets meer voor?
-
30-10-2011 | 23:48
E. BingWat te denken van het laatste stukje van de volgende regel die afkomstig is uit een beschikking van een omgangsregeling die de rechter heeft vastgesteld:
“Het is daarbij van groot belang voor een zo gunstig mogelijke ontwikkeling van de minderjarige dat beide ouders de minderjarige emotioneel toestemming geven om bij de andere ouder te zijn en de regeling nauwgezet nakomen zonder de minderjarige onder druk te zetten.”
"...zonder de minderjarige onder druk te zetten". Dus als het kind volgens moeder problemen heeft met de omgangsregeling en ze volgens haar haar kind onder druk moet zetten en moet dwingen om naar pappa te gaan, dan gaat het kind maar niet naar papa? Dan stelt de vastgestelde omgangsregeling toch ook niets meer voor?
-
30-10-2011 | 23:48
E. BingWat te denken van het laatste stukje van de volgende regel die afkomstig is uit een beschikking van een omgangsregeling die de rechter heeft vastgesteld:
“Het is daarbij van groot belang voor een zo gunstig mogelijke ontwikkeling van de minderjarige dat beide ouders de minderjarige emotioneel toestemming geven om bij de andere ouder te zijn en de regeling nauwgezet nakomen zonder de minderjarige onder druk te zetten.”
"...zonder de minderjarige onder druk te zetten". Dus als het kind volgens moeder problemen heeft met de omgangsregeling en ze volgens haar haar kind onder druk moet zetten en moet dwingen om naar pappa te gaan, dan gaat het kind maar niet naar papa? Dan stelt de vastgestelde omgangsregeling toch ook niets meer voor?
-
27-10-2011 | 21:32
E MeijerHoi hoi,
Ik ben op zoek naar informatie over wat je kan doen als er in ouderschapsplan eenbezoekregeling is vastgesteld van een weekend per 14 dagen en helft vakanties en dat kind nu op sport zit met zaterdag de wedstrijden en papa niet van plan is kind dan daar op te halen dan wel weekend over te slaan daar zijn kind dat graag wil. Ook al aangeboden vakanties dan langer en ook omdat seizoen kort is zomerstop vakanties niets en winterstop. Niet voor rede vatbaar en is ook nooit wezen kijken. Zijn reactie ik heb mijn eigen leven en dat gaat voor, als ik kinderen heb kom ik ze vrijdagavond halen en niet zaterdagochtend bij de sport. Kind is helemaal overstuur en wil zlefs bijna niet meer naar papa.
Ook geeft hij aan dat hij niet later kan ophalen of geen vrij kan krijgen. Waarop ik vroeg waar de kinderen dan zijn en dan geeft hij aan dat ze bij zijn huidige vriendin zijn.
Heb ik dan recht om te zeggen dat kinderen niet mee gaan en sport nu voor gaat omdat kinderen dat willen. Kinderen zijn 5 en 7.
Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan want oudste gaat nu naar kinderpsychologe omdat hij laatste weken enorm met zichzelf in de knoop zit en erg boos is op alles enz eker op het feit dat hij niet elk weekend zijn team kan ondersteunen. -
10-10-2011 | 18:10
danielle fogetHelemaal mee eens dat het eens goed is dat de vader wordt aangepakt !!
Ik loop zelf ook elke keer tegen de lamp aan ! Vastgestelde omgangsregeling komt hij al jaren niet meer na... Ik heb hooguit 24 uur per 2 weken voor mezelf. Vakanties worden niet gedeeld etc etc... Vermoeiend gewoon...
Ik vind het rot voor de vaders die hun kinderen niet mogen zien, maar het is toch belachelijk voor woorden dat je een uitspraak van de rechtbank en wat je vaak samen hebt besloten niet na hoeft te komen... (om wat voor reden dan ook)...
Kinderen zijn weer de dupe bij een eventuele procedure ! bah -
02-08-2011 | 12:09
MirandaEindelijk is er een regeling waarbij de vader gedwongen wordt tot omgang en er ook consequenties aan vasthangen!!!! Mag wat mij betreft veel zwaarder.
-
27-07-2011 | 10:43
ina postmijn dochter ligt in scheiding zwanger van de tweede vader laat weken niets horen maar eist wel in omgangsregeling om het weekend de kinderen op terwijl de oudste net twee jaar is kan dit?
-
18-02-2011 | 08:55
melvinhoi,ik ben melvin,ik betaal alimentatie,en mag me kind niet zien,ik mag niets voor haar kopen,ik mag alleen betalen.ik had geen relatie met die moeder.ik had eens me paspoort nodig en toen kwam zei.en nu heeft zij een kind over.die ik graag wil zien,ik help me want die moeder haat me en leer dat kindt mijn ook haatten